Konferansedeltakelse og publisering 2018/2019:
Våren 2018 ferdigstilte Frida Ure sin masteroppgave «Argumenterande skriving på barneskulen – Ein analyse av elevar sine argumenterande matematikktekstar på 4. og 7. Trinn.» Her analyserer hun hvordan elever argumenterer skriftlig med ord og tegninger hvorfor partall + oddetall blir oddetall mens oddetall + oddetall blir partall. Hennes analyser gir retning for hvordan barns matematiske argumentasjon kan forstås og funnene gir grunnlag for diskusjoner knyttet til hva som kan vektlegges i undervisning om argumentasjon i skole og lærerutdanning.
I 2018-2019 skriver vi på litteraturreview knyttet til hvordan språk i flerspråklige klasserom blir beskrevet og analysert, noe hele undergruppen vil delta i. Dette arbeidet er en utviding av arbeidet med bokreview (Meaney og Rangnes) og dobbeltnummer i NOMAD (Meaney og Rangnes, red. utgis desember 2018) om språklig mangfold i matematikklasserommet.
Det arbeides med en artikkel om hvordan lærerstudenter (som startet før 2017, gammel ordning) framstiller dialoger og språk i undervisning av flerspråklige elever i studentenes skriftlig arbeidskrav om tallinnlæring. Dette vil bli muntlig presentert i november på konferansen Språkbruk og språkutvikling i matematikk – LaUDiM i Trondheim og det arbeides med artikkel til CERME 2019. Artikkelen vil gi et bilde av situasjonen før vi startet med FINNUT prosjektet.