I delprosjektet Argumentasjon i det flerspråklige læringsrom vil vi undersøke:
- Hvordan kan lærerstudenters læring om argumentasjon for kritisk matematikkundervisning bidra til dybdelæring i matematikk i flerspråklige læringsrom?
- Hvordan støtter lærerstudenter skoleelever i å utvikle multimodal argumentasjon i flerspråklige læringsrom?
- Hvordan endres lærerstudenters syn på «god» argumentasjon i flerspråklige læringsrom som følge av intervensjon?
Det flerspråklige klasserommet vil her si at en eller flere har andre språk som førstespråk enn det som er undervisningsspråket. Flere språk sees i dette prosjektet på som en ressurs som elever og lærere har tilgjengelig i matematikklæring. Vi vil samarbeide med lærere i partnerskoler om å utvikle dypere forståelse for hva argumentasjon kan være for kritisk matematikkundervisning i flerspråklige klasser.
I datainnsamling vil vi samarbeide med delprosjektene IKT og modellering.
Funnene våre har ført til at vi har fokusert på å gjøre studentene oppmerksomme på ressursene flerspråklige elever bringer til matematikklæring, for eksempel å kunne kommunisere mening gjennom konkrete, tegninger og matematiske fremstillinger. Vi undersøker for tiden hvordan digitale ressurser kan bidra til elevenes matematiske forklaringer.
Også fokus på tallhistorier har ført til en forståelse av hvordan unge elever er mer i stand til å vise sine matematiske resonnementer gjennom verbal enn gjennom skriftlige beskrivelser. Som et resultat vurderer vi hvordan de forskjellige komponentene i regnefortelling bidrar til kvalitetsargumentasjon og tilrettelegging som lærere må gjøre med elever for å sikre at denne kvaliteten oppnås i sine skrivninger. I denne forskningen er det også klart at elevenes viktige sammenhenger for regnfortellinger kan være utfordrende for lærere og lærerutdannere trenger å ta opp disse problemene med studenter.
Som et resultat av denne forskningen er det utviklet ressurser for lærerutdannere og for studenter å bruke på praksis. Disse finnes på dette nettstedet under fanen Ressurser.
Forskere og deltakere i undergruppe SP3:
Førsteamanuensis Toril Eskeland Rangnes (Delprosjektleder) – Posterpresentasjon av pågående arbeid fra november 2019
Førstelektor Trude Fosse – Posterpresentasjon av pågående arbeid fra november 2019
Førstelektor Magni Hope Lossius
Høgskolelektor Terje Olav Lerø
Ph.D. stipendiat:
Georgia Kasari – Posterpresentasjon av pågående arbeid fra november 2019
Masterstudenter:
Frida Kvarme Ure:
Line Dale Fonnes
Richard Børven
Hvordan resonnerer 7.klasseelever i matematikk i møte med høyere ordens oppgaver?
Jonas Ramon Bernales
Hva hvis …?» – Resonnerende elever i møte med rike matematiske oppgaver
Maria Nilssen
Det språksensitive matematikklasserommet? -En kvalitativ studie.
Aslaug Mork Topphol
«Kor mange papegøyar sit i treet?» – Ein kvalitativ analyse av fleirspråklege ressursar i matematikk for barnetrinnet.
Sigve Ferstad – OsloMet
Eline Anderson
Kan skriftlig og muntlig argumentasjon knyttes til prosedyremessig eller begrepsmessig kunnskap i matematikkfaget?
Silje Havdal
Argumentasjon i regnefortellinger
Helene Garfjeld Magnussen
Argumentasjon og tallforståelse