Etter hvert som prosjektet har utviklet seg, har det blitt klart at for å gi samheng mellom de forskjellige mindre prosjektene som er knyttet til våre hovedforskningsspørsmål, måtte vi definere hva vi mente med læring. For å gjøre dette har vi begynt å utforske Engeströms (2001) begrep om ekspansiv læring. Ekspansiv læring oppstår når to (eller flere) aktivitetssystemer inkluderer det samme objekt, men ser det fra forskjellige perspektiver. Når objektet reflekteres i fellesskap av deltakere fra de forskjellige aktivitetssystemene, kan motsetninger i aktivitetssystemene bli tydeligere, noe som muliggjør en ny vurdering av individuelle eller kombinasjoner av aktivitetssystemer.

I vårt prosjekt der vi vurderer aktivitetssystemene knyttet til matematikklærerutdanning og matematikkundervisning i skolene, har vi grensekryssere i våre lærerstudenter, og grenseobjekter, for eksempel modelleringsoppgaver eller programmering. Som Akkerman og Bakker (2011) beskrev i sin litteraturgjennomgang om grenseoverganger og grenseobjekter, foreslår grenseforskning fire typer læringspotensialmekanismer: identifisering, koordinering, refleksjon og transformasjon. Når vi søker svar på våre overordnede forskningsspørsmål for prosjektet, bruker vi disse ideene til å utforske hvordan resultatene fra de enkelte prosjektene kan gi en oversikt over hvordan læring skjer.

Referanser

Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of educational research81(2), 132-169.

Engeström, Y. (2001). Expansive learning at work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of education and work14(1), 133-156.

Updated 16.06.2022