VIRTUAL REALITY I UNDERVISNINGEN?

Mange vil nok assosiere VR med noe «dataspill-greier» som ungene i huset bruker til Playstation. Og det stemmer ganske bra. Spillindustrien var blant de første som tok i bruk denne teknologien. Det var også spillutviklerne som var de første til å lansere konsumentutgaver av VR briller.

Likevel både kan og vil teknologien treffe adskillig bredere enn som så. Det er mange eksempler.

 

 

Hva er egentlig VR?

VR står for Virtual Reality, oversatt til norsk blir det virtuell virkelighet.  Ordet virtuell kan defineres som «tilsynelatende virkelig». Virtuell virkelighet handler derfor om å skape overbevisende illusjoner, nærmere bestemt illusjonen av å være tilstede i en verden som enten er dataprogrammert eller basert på 360 foto/videoopptak .  For å oppnå denne illusjonen må man ha på VR-briller (Ofte omtalt som «VR-headset»). Brillene dekker hele synsfeltet og består av  stereoskopiske linser (en skjerm for hvert øye), og gir dermed tredimensjonalitet og dybdesyn.

For å støtte opp om illusjonen, vil bildeutsnittet endre seg når du beveger hodet.  Du kan dermed se deg omkring i alle retninger uten å bryte illusjonen.  I tillegg er lyd en viktig del av opplevelsen.

Virtual Reality: Explained (Marques Browniee)

 

Hvor tilgjengelig er det?

Teknologien har også komme til smarttelefonene da telefonene ikke omtales som «smarttelefoner» uten grunn.  Dagens smarttelefoner har kraftige prosessorer, de har gode skjermer med høy oppløsning og de har innebygd akselerometer. Sistnevnte gjør at telefonen kan registrere bevegelse. Ved bruk av Samsung Gear VR-headset  eller Google Cardboard, kan du oppleve VR ved å plassere hele telefonen inne i VR-headsetet. Dette er løsninger som man kan kjøpe for en rimelig penge. De aller enkleste Google Cardboard koster i dag rundt femti kroner. De mer avanserte headsetene rundt tusen kroner.

Mer avanserte løsninger tar i bruk flere sanser. Håndkontrollere eller eksterne sensorer lar deg «komme i kontakt» med det du ser i headsetet. Man han dermed oppnå det som ofte omtales som «ekte VR». Her går utviklingen fort og stadig flere slike løsninger er på vei inn på markedet.

De mest kjente VR-headsetene på markedet er Oculus Rift og HTC Vive. Begge headsetene krever også kraftig datamaskin for å kjøre innholdet. Playstation VR er laget for spillkonsollen Playstation 4 og er i utviklet med tanke på virtuell spillopplevelse.

Google Cardboard

VR i undervisningen?

Senter for nye medier har laget en modell for hvordan man kan anvende VR i ulike undervisning/formidlingssitiuasjoner.

Det finnes mange typer virtual reality (VR). Vi har brukt 360-graders vandringer eller video, med mulighet for VR-visning med enkle briller. 360 visningene spiller like godt på desktop som på mobil/nettbrett. Sistnevnte åpner også opp for bruk av VR-briller.