I delprosjektet Argumentasjon og IKT vil vi undersøke:

  • Hvordan kan lærerstudenters læring om bruk av IKT bidra til å utvikle argumentasjon «for CME»?​
  • Hvordan støtter lærerstudenter skoleelever i å utvikle multimodal argumentasjon med IKT i flerspråklige matematikk klasserom?

Da regjeringen introduserte programmering som en del av matematikk i den nye norske læreplanen, begrenset delprosjektet sin vekt på programmering og hvordan den kan kobles til matematisk argumentasjon og kritisk demografisk kompetanse. Som det er identifisert i våre publikasjoner, er det klart at de fleste studenter kommer til lærerutdanningen med liten eller ingen kunnskap om programmering. Derfor har vi engasjert oss i samarbeidsskolene for å utvikle forståelser om hvordan studenter kan introdusere programmering for elever og vise sammenhenger til matematikk.

Forskere:
Rune Herheim Posterpresentasjon av pågående arbeid fra november 2019
Tamsin Meaney
Inge Olav Hauge Posterpresentasjon av pågående arbeid fra november 2019
Elena Severina
Anders Grov Nilsen
Nils Henry Rasmussen Posterpresentasjon av pågående arbeid fra november 2019
Erik Eikeland
Martine Rekstad

PhD-studentar:
Diana Paola Piedra Moreno Posterpresentasjon av pågående arbeid fra november 2019

Masterstudentar:
Kristine Røgelstad
Emilie Torheim Andal
Martine Rekstad
Madelene Kjøde Aarsheim
Julie Kristine Engen
Fredrik Eidsvåg

Utforsking av delelighet og rest med tekstbasert programmering

Marthina Sæthre Vahedian

Oda Åbø Pettersen

Matematisk argumentasjon og programmering
Tonje Lindberg
Elevers matematiske kompetanse gjennom programmering

Updated 28.09.2021