I delprosjektet Argumentasjon i det flerspråklige læringsrom vil vi undersøke:

  • Hvordan kan lærerstudenters læring om argumentasjon for kritisk matematikkundervisning bidra til dybdelæring i matematikk i flerspråklige læringsrom?
  • Hvordan støtter lærerstudenter skoleelever i å utvikle multimodal argumentasjon i flerspråklige læringsrom?
  • Hvordan endres lærerstudenters syn på «god» argumentasjon i flerspråklige læringsrom som følge av intervensjon?

Det flerspråklige klasserommet vil her si at en eller flere har andre språk som førstespråk enn det som er undervisningsspråket. Flere språk sees i dette prosjektet på som en ressurs som elever og lærere har tilgjengelig i matematikklæring. Vi vil samarbeide med lærere i partnerskoler om å utvikle dypere forståelse for hva argumentasjon kan være for kritisk matematikkundervisning i flerspråklige klasser.

I datainnsamling vil vi samarbeide med delprosjektene IKT og modellering.

Funnene våre har ført til at vi har fokusert på å gjøre studentene oppmerksomme på ressursene flerspråklige elever bringer til matematikklæring, for eksempel å kunne kommunisere mening gjennom konkrete, tegninger og matematiske fremstillinger. Vi undersøker for tiden hvordan digitale ressurser kan bidra til elevenes matematiske forklaringer.

Også fokus på tallhistorier har ført til en forståelse av hvordan unge elever er mer i stand til å vise sine matematiske resonnementer gjennom verbal enn gjennom skriftlige beskrivelser. Som et resultat vurderer vi hvordan de forskjellige komponentene i regnefortelling bidrar til kvalitetsargumentasjon og tilrettelegging som lærere må gjøre med elever for å sikre at denne kvaliteten oppnås i sine skrivninger. I denne forskningen er det også klart at elevenes viktige sammenhenger for regnfortellinger kan være utfordrende for lærere og lærerutdannere trenger å ta opp disse problemene med studenter.

Som et resultat av denne forskningen er det utviklet ressurser for lærerutdannere og for studenter å bruke på praksis. Disse finnes på dette nettstedet under fanen Ressurser.

Forskere og deltakere i undergruppe SP3:

Førsteamanuensis Toril Eskeland Rangnes (Delprosjektleder) – Posterpresentasjon av pågående arbeid fra november 2019

Førsteamanuensis Silke Lekaus

Førstelektor Trude Fosse – Posterpresentasjon av pågående arbeid fra november 2019

Førstelektor Magni Hope Lossius

Høgskolelektor Terje Olav Lerø

Høgskolelektor Annette Furnes

Ph.D. stipendiat:

Georgia KasariPosterpresentasjon av pågående arbeid fra november 2019

Masterstudenter:

Frida Kvarme Ure:

Argumenterande skriving på barneskulen – Ein analyse av elevar sine argumenterande matematikktekser på 4. og 7. trinn.

Line Dale Fonnes

Matematisk argumentasjon på en brasiliansk skole- en studie av to læreres refleksjoner rundt argumentasjon og normer.

Richard Børven

Hvordan resonnerer 7.klasseelever i matematikk i møte med høyere ordens oppgaver?

Jonas Ramon Bernales

Hva hvis …?» – Resonnerende elever i møte med rike matematiske oppgaver

Maria Nilssen

Det språksensitive matematikklasserommet? -En kvalitativ studie.

Aslaug Mork Topphol

«Kor mange papegøyar sit i treet?» – Ein kvalitativ analyse av fleirspråklege ressursar i matematikk for barnetrinnet.

Sigve Ferstad – OsloMet

Hva er begrunnelsene for at minoritetsspråklige foreldre sender barna sine på lørdagsskole når det gjelder faget matematikk?

Eline Anderson
Kan skriftlig og muntlig argumentasjon knyttes til prosedyremessig eller begrepsmessig kunnskap i matematikkfaget?

Silje Havdal

Argumentasjon i regnefortellinger

Helene Garfjeld Magnussen
Argumentasjon og tallforståelse

Updated 07.08.2021